Андреј Мићовић
10.55836/PiP_23309A
У чланку су анализирана правила која су садржана у Уредби ЕУ 2022/1925, којима се настоји да се пословним и крајњим корисницима основних услуга дигиталних платформи осигурају примерене регулаторне заштитне мере од непоштених пракси пружалаца услуга, који имају статус надзорника приступа. Када основне услуге пружају надзорници приступа, као лица која остварују знатан тржишни утицај, ризик од нарушавања тржишне конкуренције се значајно повећава. Зато је у Уредби дефинисан низ мера са циљем да се остваре, пре свега, ex ante ефекти на могућност неограничене тржишне конкуренције и праведност у дигиталном сектору. У циљу превентивне заштите тржишта дигиталних услуга Уредбом је прописано шта пружаоци основних услуга не смеју да учине, односно шта су дужни да учине, и овлашћења Комисије у погледу истраживања тржишта. Након спроведеног истраживања, Комисија може да донесе извршни акт којим налаже надзорнику приступа да у примереном року престане с неусклађеним поступањем, као и да изрекне санкције у виду новчаних казни и периодичних пенала.
- Akman Pinar, „Regulating Competition in Digital Platform Markets: A Critical Assessment of the Framework and Approach of the EU Digital Markets Act“, European Law Review, Vol. 47, Nr. 1/2022.
- Beems Belle, „The DMA in the Broader Regulatory Landscape of the EU: An Institutional Perspective“, European Competition Journal, Vol. 19, Nr. 1/2023.
- Блажо Ондреј, „Закон о дигиталним тржиштима – између тржишне регулације, правила конкуренције и правила непоштене трговинске праксе“, Страни правни живот, бр. 1/2022. (Blažo Ondrej, „Zakon o digitalnim tržištima – između tržišne regulacije, pravila konkurencije i pravila nepoštene trgovinske prakse“, Strani pravni život, br. 1/2022)
- Варга Синиша, Право конкуренције, Нови Сад, 2007. (Varga Siniša, Pravo konkurencije, Novi Sad, 2007)
- Mak Vаnessa, „A Primavera for European Consumer Law: Re-birth of the Consumer Image in the Light of Digitalisation and Sustainability“, Journal of European Consumer and Market Law – EuCML, Vol. 11, Nr. 3/2022.
- Marsden Philip, Podszun Rupprecht, Restoring Balance to Digital Competition – Sensible Rules, Effective Enforcement, Berlin, 2020.
- Moskal Anna, „Digital Markets Act (DMA): A Consumer Protection Perspective“, European Papers, Vol. 7, Nr. 3/2022.
- Nicolas Gruensteidl Mark, „An Analysis of New Obligations for Online Content Sharing Platforms in the Media Environment under the DSA and DMA“, European Union Law Working Paper, No. 72, доступно на адреси: https://law.stanford.edu/publications/no-72-an-analysis-of-new-obligations-for-online-content-sharing-platforms-in-the-media-environment-under-the-dsa-and-dma/, 10. 3. 2023.
- Перовић Слободан, Стојановић Драгољуб (ред.), Коментар Закона о облигационим односима, књига прва, Крагујевац – Горњи Милановац, 1980. (Perović Slobodan, Stojanović Dragoljub (red.), Komentar Zakona o obligacionim odnosima, knjiga prva, Kragujevac – Gornji Milanovac, 1980)
- Podszun Rupprecht, Kreifels Stephan, „Digital Platforms and Competition Law“, Journal of European Consumer and Market Law – EuCML, Vol. 5, Nr. 1/2016.
Comments are closed.