Милена Каварић
10.55836/Zbornik_PiP_2105A
Франшизинг је метод уговорне кооперације који омогућава кориснику франшизе да користи пословни идентитет, односно име, заштитни знак, симбол, производе и/или услуге даваоца франшизе. На тај начин, кориснику франшизе се омогућава да се укључи у посао са скромним искуством, минималним улагањима и уз незнатан пословни ризик, јер продаје робу већ афирмисаног произвођача. На другој страни, давалац франшизе шири пословање на нова тржишта користећи финансијске и персоналне ресурсе корисника франшизе. Његове инвестиције се своде само на пренос система и његову контролу. Поред позитивних, у раду су обрађени и негативни аспекти овог уговорног односа који се не смију занемарити. Полазећи од фактора који су својствени франшизингу, у раду је дат сажет приказ предности овог облика пословања у односу на отварање самосталне пословне јединице. Такође су наглашене индиректне користи франшизинга за општи економски развој, поготово кроз његов утицај на смањење стопе незапослености.
- Abell Mark, Legal perspective of the regulatory framework and challenges for franchising in the EU, European Parliament, Policy Department A: Economic and Scientific Policy, 2016.
- Altinay Levent, Brookes Maureen, Madanoglu Melih, Gurhan Aktas, „Franchisees’ trust in and satisfaction with franchise partnerships“, Journal of Business Research, Vol. 67, Nr. 5/2014.
- Altinay Levent, Brookes Maureen, Yeung Ruth, Aktas Gurhan, “Franchisees’ perceptions of relationship development in franchise partnerships”, Journal of Services Marketing, Vol. 28, Nr. 6/2014.
- Badrinarayanan Vishag, Suh Taewon, Kim Kyung-Min, „Brand resonance in franchising relationships: Afranchisee-based perspective“, Journal of Business Research, Vol. 69, Nr. 10/2016.
- Gooderl Longnecker Justin, Moore Carlos W., Palich Leslie E., Petty J. William, Small Business Management: An Entrepreneurial Emphasis, 13th ed., Mason, 2005.
- Daszkowski Don, Five Advantages of Buying a Franchise, 2019, доступно на адреси: http://franchises.about.com/od/franchisebasics/tp/advantages-franchising.htm, 5. 12. 2020, интернет извор без броја стране.
- Златковић Живорад, Економика трговине, Научна књига, Београд, 1985. (Zlatković Živorad, Ekonomika trgovine, Naučna knjiga, Beograd, 1985)
- Јовић Зоран, Менаџмент финансијских институција, Универзитет Сингидунум, Београд, 2008. (Jović Zoran, Menadžment finansijskih institucija, Univerzitet Singidunum, Beograd, 2008)
- Каварић Андреа, Концепти раста и развоја хотелских предузећа у Црној Гори, докторска дисертација, Универзитет Медитеран – Факултет за туризам, Подгорица, 2019. (Kavarić Andrea, Koncepti rasta i razvoja hotelskih preduzeća u Crnoj Gori, doktorska disertacija, Univerzitet Mediteran – Fakultet za turizam, Podgorica, 2019)
- Кандић Војислав, Франшизинг, Институт економских наука, Београд, 1995. (Kandić Vojislav, Franšizing, Institut ekonomskih nauka, Beograd, 1995)
- Lanchimba Cintya, Windsperger Josef, Fadairo Muriel, „Entrepreneurial Orientation, Risk and Incentives: The Case of Franchising“, Small Business Economics, Vol. 50, Nr. 1/2018.
- Mellewigt Thomas, Ehrmann Thomas, Decker Carolin, „How Does the Franchisor’s Choice of Different Control Mechanisms Affect Franchisees’ and Employee-Managers’ Satisfaction?“, Journal of Retailing, Nr. 3/2011.
- Миљковић Д. Страхиња, „Предности и могућности пословања у оквиру развијеног франшизинг пословног система у Р. Србији“, Право и привреда, бр. 7–9/2017. (Miljković D. Strahinja, „Prednosti i mogućnosti poslovanja u okviru razvijenog franšizing poslovnog sistema u R. Srbiji“, Pravo i privreda, br. 7–9/2017)
- Миљковић Д. Страхиња, „Обавеза примаоца франшизе да у пословању сопствене франшизинг јединице примењује пословни концепт франшизинг мреже“, Право и привреда, бр. 10–12/2019. (Miljković D. Strahinja, „Obaveza primaoca franšize da u poslovanju sopstvene franšizing jedinice primenjuje poslovni koncept franšizing mreže“, Pravo i privreda, br. 10–12/2019)
- Митровић Бујуклић Јасна, „Кључне разлике између уговора о дистрибуцији и уговора о франшизингу“, Унификација права и правна сигурност (ур. Јелена Перовић Вујачић), Том III, Београд, 2020. (Mitrović Bujuklić Jasna, „Ključne razlike između ugovora o distribuciji i ugovora o franšizingu“, Unifikacija prava i pravna sigurnost (ur. Jelena Perović Vujačić), Tom III, Beograd, 2020)
- Mundstock George, „Franchises, Intangible Capital, and Assets“, National Tax Journal, Vol. 43, Nr. 3/1990.
- Париводић Милан, Право међународног франшизинга, Службени гласник, Београд, 2003. (Parivodić Milan, Pravo međunarodnog franšizinga, Službeni glasnik, Beograd, 2003)
- Reekie Duncan, Crook Jonathan, Managerial Economics, Prentice Hall, London, 1995.
- Сечујски Горан, Сикимић Душан, Поповски Борис, Миленковић-Керковић Тамара, Франшизинг – Ваш сигуран пут ка успеху, Београд, 2008. (Sečujski Goran, Sikimić Dušan, Popovski Boris, Milenković-Kerković Tamara, Franšizing – Vaš siguran put ka uspehu, Beograd, 2008)
- Спасић Иванка, Franchising посао, Институт за упоредно право, Београд, 1996. (Spasić Ivanka, Franchising posao, Institut za uporedno pravo, Beograd, 1996)
- Спасић Иванка, „Основи franchising пословања“, Страни правни живот, бр. 1–3/2006. (Spasić Ivanka, „Osnovi franchising poslovanja“, Strani pravni život, br. 1–3/2006)
- Spinelli Stephen, Rosenberg Robert, Birley Sue, Franchising: Pathway to Wealth Creation, London, 2004.
- Станковић Милица, Стојановић Сузана, „Франшизинг: између иновације и имитације“, Економски сигнали, бр. 1/2020. (Stanković Milica, Stojanović Suzana, „Franšizing: između inovacije i imitacije“, Ekonomski Signali, br. 1/2020)
- Steinberg Paul, Lescatre Gerald, „Beguiling Heresy: Regulating the Franchise Relationship“, Dickinson Law Review, Nr. 1/2004.
- Strauss Steven D., The Small Business Bible: Everything You Need to Know to Succeed in Your Small Business, Hoboken, 2005.
- Tang Mengyao, „Research on Franchising Model in Small Business“, China-USA Business Review, Vol. 16, 6/2017.
- Hasanov Anar, „Relevant Economic Factors Affecting Franchise Operations in the Services and Trade Sectors”, Faculty of Business Economics and Entrepreneurship, Nr. 3–4/2019.
- Hesselink Martin W., Rutgers Jacobien W., Bueno Díaz Odavia, Scottan Manola, Veldman Muriel, Principles of European Law on Commercial Agency, Franchise and Distribution Contracts (PEL CAFDC), Sellier, Münich, 2006.
Comments are closed.