Milena Kavarić
10.55836/Zbornik_PiP_2105A
Franšizing je metod ugovorne kooperacije koji omogućava korisniku franšize da koristi poslovni identitet, odnosno ime, zaštitni znak, simbol, proizvode i/ili usluge davaoca franšize. Na taj način, korisniku franšize se omogućava da se uključi u posao sa skromnim iskustvom, minimalnim ulaganjima i uz neznatan poslovni rizik, jer prodaje robu već afirmisanog proizvođača. Na drugoj strani, davalac franšize širi poslovanje na nova tržišta koristeći finansijske i personalne resurse korisnika franšize. Njegove investicije se svode samo na prenos sistema i njegovu kontrolu. Pored pozitivnih, u radu su obrađeni i negativni aspekti ovog ugovornog odnosa koji se ne smiju zanemariti. Polazeći od faktora koji su svojstveni franšizingu, u radu je dat sažet prikaz prednosti ovog oblika poslovanja u odnosu na otvaranje samostalne poslovne jedinice. Takođe su naglašene indirektne koristi franšizinga za opšti ekonomski razvoj, pogotovo kroz njegov uticaj na smanjenje stope nezaposlenosti.
- Abell Mark, Legal perspective of the regulatory framework and challenges for franchising in the EU, European Parliament, Policy Department A: Economic and Scientific Policy, 2016.
- Altinay Levent, Brookes Maureen, Madanoglu Melih, Gurhan Aktas, „Franchisees’ trust in and satisfaction with franchise partnerships“, Journal of Business Research, Vol. 67, Nr. 5/2014.
- Altinay Levent, Brookes Maureen, Yeung Ruth, Aktas Gurhan, “Franchisees’ perceptions of relationship development in franchise partnerships”, Journal of Services Marketing, Vol. 28, Nr. 6/2014.
- Badrinarayanan Vishag, Suh Taewon, Kim Kyung-Min, „Brand resonance in franchising relationships: Afranchisee-based perspective“, Journal of Business Research, Vol. 69, Nr. 10/2016.
- Gooderl Longnecker Justin, Moore Carlos W., Palich Leslie E., Petty J. William, Small Business Management: An Entrepreneurial Emphasis, 13th ed., Mason, 2005.
- Daszkowski Don, Five Advantages of Buying a Franchise, 2019, dostupno na adresi: http://franchises.about.com/od/franchisebasics/tp/advantages-franchising.htm, 5. 12. 2020, internet izvor bez broja strane.
- Zlatković Živorad, Ekonomika trgovine, Naučna knjiga, Beograd, 1985. (Zlatković Živorad, Ekonomika trgovine, Naučna knjiga, Beograd, 1985)
- Jović Zoran, Menadžment finansijskih institucija, Univerzitet Singidunum, Beograd, 2008. (Jović Zoran, Menadžment finansijskih institucija, Univerzitet Singidunum, Beograd, 2008)
- Kavarić Andrea, Koncepti rasta i razvoja hotelskih preduzeća u Crnoj Gori, doktorska disertacija, Univerzitet Mediteran – Fakultet za turizam, Podgorica, 2019. (Kavarić Andrea, Koncepti rasta i razvoja hotelskih preduzeća u Crnoj Gori, doktorska disertacija, Univerzitet Mediteran – Fakultet za turizam, Podgorica, 2019)
- Kandić Vojislav, Franšizing, Institut ekonomskih nauka, Beograd, 1995. (Kandić Vojislav, Franšizing, Institut ekonomskih nauka, Beograd, 1995)
- Lanchimba Cintya, Windsperger Josef, Fadairo Muriel, „Entrepreneurial Orientation, Risk and Incentives: The Case of Franchising“, Small Business Economics, Vol. 50, Nr. 1/2018.
- Mellewigt Thomas, Ehrmann Thomas, Decker Carolin, „How Does the Franchisor’s Choice of Different Control Mechanisms Affect Franchisees’ and Employee-Managers’ Satisfaction?“, Journal of Retailing, Nr. 3/2011.
- Miljković D. Strahinja, „Prednosti i mogućnosti poslovanja u okviru razvijenog franšizing poslovnog sistema u R. Srbiji“, Pravo i privreda, br. 7–9/2017. (Miljković D. Strahinja, „Prednosti i mogućnosti poslovanja u okviru razvijenog franšizing poslovnog sistema u R. Srbiji“, Pravo i privreda, br. 7–9/2017)
- Miljković D. Strahinja, „Obaveza primaoca franšize da u poslovanju sopstvene franšizing jedinice primenjuje poslovni koncept franšizing mreže“, Pravo i privreda, br. 10–12/2019. (Miljković D. Strahinja, „Obaveza primaoca franšize da u poslovanju sopstvene franšizing jedinice primenjuje poslovni koncept franšizing mreže“, Pravo i privreda, br. 10–12/2019)
- Mitrović Bujuklić Jasna, „Ključne razlike između ugovora o distribuciji i ugovora o franšizingu“, Unifikacija prava i pravna sigurnost (ur. Jelena Perović Vujačić), Tom III, Beograd, 2020. (Mitrović Bujuklić Jasna, „Ključne razlike između ugovora o distribuciji i ugovora o franšizingu“, Unifikacija prava i pravna sigurnost (ur. Jelena Perović Vujačić), Tom III, Beograd, 2020)
- Mundstock George, „Franchises, Intangible Capital, and Assets“, National Tax Journal, Vol. 43, Nr. 3/1990.
- Parivodić Milan, Pravo međunarodnog franšizinga, Službeni glasnik, Beograd, 2003. (Parivodić Milan, Pravo međunarodnog franšizinga, Službeni glasnik, Beograd, 2003)
- Reekie Duncan, Crook Jonathan, Managerial Economics, Prentice Hall, London, 1995.
- Sečujski Goran, Sikimić Dušan, Popovski Boris, Milenković-Kerković Tamara, Franšizing – Vaš siguran put ka uspehu, Beograd, 2008. (Sečujski Goran, Sikimić Dušan, Popovski Boris, Milenković-Kerković Tamara, Franšizing – Vaš siguran put ka uspehu, Beograd, 2008)
- Spasić Ivanka, Franchising posao, Institut za uporedno pravo, Beograd, 1996. (Spasić Ivanka, Franchising posao, Institut za uporedno pravo, Beograd, 1996)
- Spasić Ivanka, „Osnovi franchising poslovanja“, Strani pravni život, br. 1–3/2006. (Spasić Ivanka, „Osnovi franchising poslovanja“, Strani pravni život, br. 1–3/2006)
- Spinelli Stephen, Rosenberg Robert, Birley Sue, Franchising: Pathway to Wealth Creation, London, 2004.
- Stanković Milica, Stojanović Suzana, „Franšizing: između inovacije i imitacije“, Ekonomski signali, br. 1/2020. (Stanković Milica, Stojanović Suzana, „Franšizing: između inovacije i imitacije“, Ekonomski Signali, br. 1/2020)
- Steinberg Paul, Lescatre Gerald, „Beguiling Heresy: Regulating the Franchise Relationship“, Dickinson Law Review, Nr. 1/2004.
- Strauss Steven D., The Small Business Bible: Everything You Need to Know to Succeed in Your Small Business, Hoboken, 2005.
- Tang Mengyao, „Research on Franchising Model in Small Business“, China-USA Business Review, Vol. 16, 6/2017.
- Hasanov Anar, „Relevant Economic Factors Affecting Franchise Operations in the Services and Trade Sectors”, Faculty of Business Economics and Entrepreneurship, Nr. 3–4/2019.
- Hesselink Martin W., Rutgers Jacobien W., Bueno Díaz Odavia, Scottan Manola, Veldman Muriel, Principles of European Law on Commercial Agency, Franchise and Distribution Contracts (PEL CAFDC), Sellier, Münich, 2006.
Comments are closed.