Мина М. Јовановић
10.55836/Zbornik_PiP_2108A
Повод за овај рад представљају учестали спорови поводом присвајања искључивих овлашћења на коришћење нематеријалних добара која су неспорно оригинална, али не и нужно ауторска. Аутор настоји да преиспита да ли је оригиналност духовне творевине изражене у одређеној форми довољан услов ауторскоправне заштите. Први део рада посвећен је ближем одређењу појма оригиналности, а посебан фокус је на стандарду „ауторове сопствене интелектуалне творевине“ који је током последње деценије битно хармонизовао ауторско право Европске уније. У другом делу рада испитује се оправданост заштите сваког оригиналног дела као ауторског, имајући у виду низак стандард за стицање заштите. У том циљу, аутор суочава ширину овлашћења носилаца ауторских права са бројношћу таквих предмета заштите у свакодневници појединца и указује на примере одсуства ауторскоправне заштите у односу на дела која су извесно оригинална. Аутор закључује да постоји потреба за додатним критеријумом који одређује дело као ауторско.
- Jovanović Mina, „The originality requirement in EU and U.S., different approaches and implementation in practice“, ЕCTA Award 2020 competition, 2020, доступно на адреси: https://ecta.org/ECTA/documents/MinaJovanovic3rdStudentAward202012149.pdf, 15. 5. 2021.
- Марковић Слободан М., Поповић Душан В., Право интелектуалне својине, Правни факултет Универзитета у Београду, Београд, 2013. (Marković Slobodan M., Popović Dušan V., Pravo intelektualne svojine, Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu, Beograd, 2013)
- Марковић Слободан, Интелектуална својина и информационо друштво, Правни факултет Универзитета у Београду, Београд, 2014. (Marković Slobodan, Intelektualna svojina i informaciono društvo, Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu, Beograd, 2014)
- Попеску Драгица, „Фотографија као ауторско дело“, Право и привреда, бр. 7–9/2016. (Popesku Dragica, „Fotografija kao autorsko delo“, Pravo i privreda, br. 7–9/2016)
- Поповић Душан, „Телевизијски формати као (не)заштићена интелектуална добра“, Анали Правног факултета у Београду, бр. 1/2014. (Popović Dušan, „Televizijski formati kao (ne)zaštićena intelektualna dobra“, Anali Pravnog fakulteta u Beogradu, br. 1/2014)
- Rosati Eleonora, Copyright and the Court of Justice of the European Union, Oxford University Press, Oxford, 2019.
- Yanisky Ravid Shlomit, Velez Hernandez Luis Antonio, „Copyrightability of Artworks Produced by Creative Robots, Driven by Artificial Intelligence Systems and the Concept of Originality: The Formality – Objective Model“, Minnesota Journal of Law, Science & Technology, Nr. 1/2018.
Comments are closed.