Mina M. Jovanović
10.55836/Zbornik_PiP_2108A
Povod za ovaj rad predstavljaju učestali sporovi povodom prisvajanja isključivih ovlašćenja na korišćenje nematerijalnih dobara koja su nesporno originalna, ali ne i nužno autorska. Autor nastoji da preispita da li je originalnost duhovne tvorevine izražene u određenoj formi dovoljan uslov autorskopravne zaštite. Prvi deo rada posvećen je bližem određenju pojma originalnosti, a poseban fokus je na standardu „autorove sopstvene intelektualne tvorevine“ koji je tokom poslednje decenije bitno harmonizovao autorsko pravo Evropske unije. U drugom delu rada ispituje se opravdanost zaštite svakog originalnog dela kao autorskog, imajući u vidu nizak standard za sticanje zaštite. U tom cilju, autor suočava širinu ovlašćenja nosilaca autorskih prava sa brojnošću takvih predmeta zaštite u svakodnevnici pojedinca i ukazuje na primere odsustva autorskopravne zaštite u odnosu na dela koja su izvesno originalna. Autor zaključuje da postoji potreba za dodatnim kriterijumom koji određuje delo kao autorsko.
- Jovanović Mina, „The originality requirement in EU and U.S., different approaches and implementation in practice“, ECTA Award 2020 competition, 2020, dostupno na adresi: https://ecta.org/ECTA/documents/MinaJovanovic3rdStudentAward202012149.pdf, 15. 5. 2021.
- Marković Slobodan M., Popović Dušan V., Pravo intelektualne svojine, Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu, Beograd, 2013. (Marković Slobodan M., Popović Dušan V., Pravo intelektualne svojine, Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu, Beograd, 2013)
- Marković Slobodan, Intelektualna svojina i informaciono društvo, Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu, Beograd, 2014. (Marković Slobodan, Intelektualna svojina i informaciono društvo, Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu, Beograd, 2014)
- Popesku Dragica, „Fotografija kao autorsko delo“, Pravo i privreda, br. 7–9/2016. (Popesku Dragica, „Fotografija kao autorsko delo“, Pravo i privreda, br. 7–9/2016)
- Popović Dušan, „Televizijski formati kao (ne)zaštićena intelektualna dobra“, Anali Pravnog fakulteta u Beogradu, br. 1/2014. (Popović Dušan, „Televizijski formati kao (ne)zaštićena intelektualna dobra“, Anali Pravnog fakulteta u Beogradu, br. 1/2014)
- Rosati Eleonora, Copyright and the Court of Justice of the European Union, Oxford University Press, Oxford, 2019.
- Yanisky Ravid Shlomit, Velez Hernandez Luis Antonio, „Copyrightability of Artworks Produced by Creative Robots, Driven by Artificial Intelligence Systems and the Concept of Originality: The Formality – Objective Model“, Minnesota Journal of Law, Science & Technology, Nr. 1/2018.
Comments are closed.