Katarina Jovičić
10.5937/PiP2103361J
The subject of this paper refers to a special legal regime for vulnerable consumers protection. Special rules for their protection may be determined and applied only if the general term “vulnerable consumer” is clearly defined. Comparative legal research has shown that this requirement has not yet been met in a way that it is widely recognized as acceptable. However, the special term “vulnerable consumer”, which is related to certain economic sectors, has been defined with more success. This paper explores the reasons which explain this and analyse the special legal protection of consumers in EU and Serbia on the example of an energy vulnerable customer. Based on examples of good practice, it is indicated that there is a lot of space for improving the position of vulnerable consumers if traders recognize the special needs of them and if they act responsibly and in accordance with the principle of good faith.
- Dinwoodie Graeme B., „A Comparative Analysis of the Secondary Liability of Online Service Providers“, Secondary Liability of Internet Service Providers (ed. Graeme B. Dinwoodie), Springer, Cham, 2017.
- Dinwoodie Graeme B., „Secondary Liability for Online Trademark Infringement: The International Landscape“, Columbia Journal of Law & Arts, Nr. 37/2014.
- Zuccaro Esther, „Gucci v. Alibaba: A Balanced Approach to Secondary Liability for E-Commerce Platforms“, North Carolina Journal of Law and Technology, Nr. 144/2016.
- Maltzer Joshua P., „Maximising the Opportunities of the Internet for the International Trade“, Geneva, 2016, доступно на адреси: http://www3.weforum.org/docs/E15/WEF _Digital_Trade_report_2015_1401.pdf, 10. 8. 2020.
- Марковић Слободан, „Трговински споразум против кривотворења робе (АСТА) – садржина, циљеви и значај“, Право и привреда, бр. 7–9/2012. (Marković Slobodan, „Trgovinski sporazum protiv krivotvorenja robe (ASTA) – sadržina, ciljevi i značaj“, Pravo i privreda, br. 7–9/2012)
- Поповић Душан, Регистрација назива интернет домена и право жига, Београд, 2014. (Popović Dušan, Registracija naziva internet domena i pravo žiga, Beograd, 2014)
- Радоњанин Андреа, Тасић Павле, „Трговина на друштвеним мрежама изван дистрибутивних канала произвођача“, Интелектуална својина и интернет (ур. Душан Поповић), Београд, 2018. (Radonjanin Andrea, Tasić Pavle, „Trgovina na društvenim mrežama izvan distributivnih kanala proizvođača“, Intelektualna svojina i internet (ur. Dušan Popović), Beograd, 2018)
- Rimmer Metthew, „Breakfast at Tiffany’s: eBay Inc, Trade Mark Law and Counterfeiting“, Journal of Law, Information and Science, Nr. 1/2011.
- Ћеранић Јелена, „Међународноправни оквир за борбу против продаје кривотворене робе путем интернета“, Правна ријеч, бр. 48/2016. (Ćeranić Jelena, „Međunarodnopravni okvir za borbu protiv prodaje krivotvorene robe putem interneta“, Pravna riječ, br. 48/2016)
- Ћеранић Јелена, „Повреда жига на сајтовима за аукцијску продају робе“, Интелектуална својина и интернет (ур. Душан Поповић), Београд, 2016. (Ćeranić Jelena, „Povreda žiga na sajtovima za aukcijsku prodaju robe“, Intelektualna svojina i internet (ur. Dušan Popović), Beograd, 2016)
- Ћеранић Перишић Јелена, Одговорност интернет посредника за повреду жига, Београд, 2020. (Ćeranić Perišić Jelena, Odgovornost internet posrednika za povredu žiga, Beograd, 2020)
Comments are closed.