Jelena Ćeranić Perišić
10.5937/PiP2103345C
The sale of counterfeit goods on the internet is a global problem affecting all national economies. As internet users have access to websites created in other countries, the limits of national regulations have been breached. Therefore, it is necessary to regulate the fight against the sale of counterfeit good on the internet on international level. Existing binding sources of international law do not regulate this issue. However, non-binding international legal instruments offer solutions. In 2011, under the auspice of the Commission, Memorandum of Understanding (MoU) on the sale of counterfeit goods on the internet was concluded. Memorandum serves as a basis for dialogue and cooperation between stakeholders, with the aim of curtailing the offering of counterfeit goods on online marketplaces. The paper analyses reasons for the adoption of MoU and its content. Special attention is paid to notice and takedown. The paper also examines results of MoU and its perspectives.
- Dinwoodie Graeme B., „A Comparative Analysis of the Secondary Liability of Online Service Providers“, Secondary Liability of Internet Service Providers (ed. Graeme B. Dinwoodie), Springer, Cham, 2017.
- Dinwoodie Graeme B., „Secondary Liability for Online Trademark Infringement: The International Landscape“, Columbia Journal of Law & Arts, Nr. 37/2014.
- Zuccaro Esther, „Gucci v. Alibaba: A Balanced Approach to Secondary Liability for E-Commerce Platforms“, North Carolina Journal of Law and Technology, Nr. 144/2016.
- Maltzer Joshua P., „Maximising the Opportunities of the Internet for the International Trade“, Geneva, 2016, доступно на адреси: http://www3.weforum.org/docs/E15/WEF _Digital_Trade_report_2015_1401.pdf, 10. 8. 2020.
- Марковић Слободан, „Трговински споразум против кривотворења робе (АСТА) – садржина, циљеви и значај“, Право и привреда, бр. 7–9/2012. (Marković Slobodan, „Trgovinski sporazum protiv krivotvorenja robe (ASTA) – sadržina, ciljevi i značaj“, Pravo i privreda, br. 7–9/2012)
- Поповић Душан, Регистрација назива интернет домена и право жига, Београд, 2014. (Popović Dušan, Registracija naziva internet domena i pravo žiga, Beograd, 2014)
- Радоњанин Андреа, Тасић Павле, „Трговина на друштвеним мрежама изван дистрибутивних канала произвођача“, Интелектуална својина и интернет (ур. Душан Поповић), Београд, 2018. (Radonjanin Andrea, Tasić Pavle, „Trgovina na društvenim mrežama izvan distributivnih kanala proizvođača“, Intelektualna svojina i internet (ur. Dušan Popović), Beograd, 2018)
- Rimmer Metthew, „Breakfast at Tiffany’s: eBay Inc, Trade Mark Law and Counterfeiting“, Journal of Law, Information and Science, Nr. 1/2011.
- Ћеранић Јелена, „Међународноправни оквир за борбу против продаје кривотворене робе путем интернета“, Правна ријеч, бр. 48/2016. (Ćeranić Jelena, „Međunarodnopravni okvir za borbu protiv prodaje krivotvorene robe putem interneta“, Pravna riječ, br. 48/2016)
- Ћеранић Јелена, „Повреда жига на сајтовима за аукцијску продају робе“, Интелектуална својина и интернет (ур. Душан Поповић), Београд, 2016. (Ćeranić Jelena, „Povreda žiga na sajtovima za aukcijsku prodaju robe“, Intelektualna svojina i internet (ur. Dušan Popović), Beograd, 2016)
- Ћеранић Перишић Јелена, Одговорност интернет посредника за повреду жига, Београд, 2020. (Ćeranić Perišić Jelena, Odgovornost internet posrednika za povredu žiga, Beograd, 2020)
Comments are closed.