Jelena Ćeranić Perišić
10.5937/PiP2103345C
Prodaja krivotvorene robe na internetu predstavlja globalni problem sa kojim se suočavaju sve nacionalne ekonomije. Budući da korisnici interneta imaju pristup stranicama koje se kreiraju i uređuju u drugim državama, granice važenja nacionalnih propisa su probijene. Stoga je neophodno da se borba protiv prodaje krivotvorene robe na internetu uredi na međunarodnom nivou. Obavezujući izvori međunarodnog prava ne regulišu ovo pitanje, ali tzv. „meko“ međunarodno pravo nudi rešenja. Pod pokroviteljstvom Evropske komisije, 2011. godine potpisan je Memorandum o razumevanju o prodaji krivotvorene robe na internetu (MoR). Memorandum je ograničen na pružanje usluga u Evropskom ekonomskom prostoru i služi kao osnova za dijalog i saradnju između zainteresovanih strana, sa ciljem ograničenja ponude krivotvorene robe na internetu. U radu su najpre ispitani razlozi za donošenje MoR-a, a zatim analizirana njegova sadržina. Posebna pažnja posvećena je sistemu obaveštavanja i uklanjanja. Naposletku su razmotreni rezultati MoR-a deset godina nakon potpisivanja, kao i njegove perspektive.
- Dinwoodie Graeme B., „A Comparative Analysis of the Secondary Liability of Online Service Providers“, Secondary Liability of Internet Service Providers (ed. Graeme B. Dinwoodie), Springer, Cham, 2017.
- Dinwoodie Graeme B., „Secondary Liability for Online Trademark Infringement: The International Landscape“, Columbia Journal of Law & Arts, Nr. 37/2014.
- Zuccaro Esther, „Gucci v. Alibaba: A Balanced Approach to Secondary Liability for E-Commerce Platforms“, North Carolina Journal of Law and Technology, Nr. 144/2016.
- Maltzer Joshua P., „Maximising the Opportunities of the Internet for the International Trade“, Geneva, 2016, dostupno na adresi: http://www3.weforum.org/docs/E15/WEF _Digital_Trade_report_2015_1401.pdf, 10. 8. 2020.
- Marković Slobodan, „Trgovinski sporazum protiv krivotvorenja robe (ASTA) – sadržina, ciljevi i značaj“, Pravo i privreda, br. 7–9/2012. (Marković Slobodan, „Trgovinski sporazum protiv krivotvorenja robe (ASTA) – sadržina, ciljevi i značaj“, Pravo i privreda, br. 7–9/2012)
- Popović Dušan, Registracija naziva internet domena i pravo žiga, Beograd, 2014. (Popović Dušan, Registracija naziva internet domena i pravo žiga, Beograd, 2014)
- Radonjanin Andrea, Tasić Pavle, „Trgovina na društvenim mrežama izvan distributivnih kanala proizvođača“, Intelektualna svojina i internet (ur. Dušan Popović), Beograd, 2018. (Radonjanin Andrea, Tasić Pavle, „Trgovina na društvenim mrežama izvan distributivnih kanala proizvođača“, Intelektualna svojina i internet (ur. Dušan Popović), Beograd, 2018)
- Rimmer Metthew, „Breakfast at Tiffany’s: eBay Inc, Trade Mark Law and Counterfeiting“, Journal of Law, Information and Science, Nr. 1/2011.
- Ćeranić Jelena, „Međunarodnopravni okvir za borbu protiv prodaje krivotvorene robe putem interneta“, Pravna riječ, br. 48/2016. (Ćeranić Jelena, „Međunarodnopravni okvir za borbu protiv prodaje krivotvorene robe putem interneta“, Pravna riječ, br. 48/2016)
- Ćeranić Jelena, „Povreda žiga na sajtovima za aukcijsku prodaju robe“, Intelektualna svojina i internet (ur. Dušan Popović), Beograd, 2016. (Ćeranić Jelena, „Povreda žiga na sajtovima za aukcijsku prodaju robe“, Intelektualna svojina i internet (ur. Dušan Popović), Beograd, 2016)
- Ćeranić Perišić Jelena, Odgovornost internet posrednika za povredu žiga, Beograd, 2020. (Ćeranić Perišić Jelena, Odgovornost internet posrednika za povredu žiga, Beograd, 2020)
Comments are closed.